Her lidt fakta om Jolly.
– Jolly Cola blev lanceret den 1. juli i 1959 af Dansk Cola Drik, et fælles aktiv blandt 18 danske bryggerier og mineralvandsfabrikker. Bl.a med henblik på at forsvarer Danmark mod det store amerikanske selskab bag Coke Cola. De 18 bryggerier var: Carlsberg, Tuborg, Stjernen på Frederiksberg, Wiibroes, Kalundborg Bryggeri, Slagelse Bryghus, Lolland-Falsters Bryghus, Carlsminde i Nyborg, Svendborg Bryghus, Albani, Bryggeriet Vestfyen, Slotsmøllen i Kolding, Ceres Bryggerierne i Aarhus, Bryggeriet Urban, Vendia, Thor Bryggerierne, Odin og Thisted Bryghus.
Kort efter lanceringen af Jolly Cola, fik man lavet ikke mindre end 30.000 metalskilte, som så skulle sættes op i hele Danmark. Man ansatte et antal mennesker, som skulle køre landet tyndt for at få skiltene op ved købmændene. Lønnen for denne opgave var 2 kr pr. skilt man fik sat op.
I 1960 begyndte man med at lave de første reklamefilm om Jolly Cola, og blev så siden vist i biografferne i 1961.
Det første slogan på Jolly Cola var “Tørst på livet”
Jolly sad i tresserne på 2/3 af det danske marked for colaer.
I 1973 kom Jolly Cola med etiketter, som var aftagelig – som det første læskemærke drik i Danmark. Det var den mes praktiske form for markedsføring af drikken, samt en nem måde at kommunikere ud til befolkningen på.
I 1983 kom Jolly Light første gang på markedet, men den hold kun i ca. 2 år, før den blev pillet af igen. Man prøvede så igen i 1992 med en ny smag, for at se om det kunne lykkes denne gang. Efter en forbrugertest viste det sig at den faldt i befolkningens smag.
Carlsberg havde aktiemajoriteten i Dansk Cola Drik og dermed Jolly indtil 1997, hvor de solgte den til Albani.
I 1998 indgik Albani en seriøs sponsoraftale med Dansk Håndboldforbund på 5-6 millioner kroner årligt frem til år 2002, det sluttede dog allerede i 2001, da man mente at sponsoratet var for dyrt.
Albani har i over et år forsøgt at komme ud af sponsoraftalen.
Jolly Cola udgjorede i 2002 6% af markedet. Det samme som før Albanis million-satsning.
Bryggerigruppen A/S, som Albani nu er en del af, består i forvejen af Thor, Ceres, Faxe og Cains.
Albani valgte at lægge sodavanden på hylden og samtidig køres en retssag om Colaen mellem Albani og Vestfyen.
Jolly Cola udgør i 2003 kun 2% af markedet i Danmark.
Vestfyen relancere Jolly Colaen i 2003.
I september 2003 fik Bryggeriet Vestfyen endelig over halvdelen af aktierne i Jolly Colaen.
Jolly Colaen udgør i starten af Januar 2004 næsten 25% af Coop Danmarks salg af colaer efter den blev smidt ud i 1999.
I 2005 har bryggeriet Vestfyen følgende produkter på gaden: Jolly Cola, Jolly Light, Jolly Time, Jolly Orange og Jolly Energy cola.
I 2007 havde reklamen i Danmark 100 års jubilæum, og i denne forbindelse havde TV2 Danmark valgt at ville kåre den bedste reklame igennem 100 år. Vinderen som fik over 30% af stemmerne, var reklamen med Tina Kjær i “2 modne frugter” fra 1993. – Du kan se reklamefilmen under “Reklamer”.
I 2009 fejres Jolly Cola’s 50 års jubilæum.
I 2011 Lancere bryggeriet nye produkter med Jolly, som er Jolly Kildevand, Jolly Danskvand og Jolly Danskvand Citrus.
I 2014 Har bryggeriet Vestfyen startet en relancering af Jolly Cola’en, som nu går tilbage til 80’erne, såvel som etiketterne og sloganet “Sig Jolly til din cola”.
I slutningen af 2015 kom så Jolly Cola Vanilje på gaden i en begrænset periode.
I 2021 har Bryggeriet Vestfyen lanceret en række produkter under navnet Jolly.